Patientkontoret kan vejlede dig om dine rettigheder og muligheder i forhold til ventetider, behandlingsret og klage.

Sådan kontakter du Patientkontoret

Hvis du vil kontakte Patientkontoret skal du udfylde en kontaktformular, og så kontakter vi dig telefonisk, når vi er klar til at se på din sag.

Du finder formularer til forskellige emner ved at klikke på knapperne længere nede på denne side.

Valg af et andet hospital

Hvis ventetiden er længere end 30 dage, kan Patientkontoret undersøge, om du kan få en tid på et andet hospital (privat eller offentligt).

Klik på knappen herunder for at kontakte os ved at indsende en formular. Hav dit NemID/MitID og indkaldelsesbrev klar.

Få vejledning om valg af hospital

Rettigheder generelt

Få vejledning om dine rettigheder og klagemuligheder som patient inden for sundhedsvæsnet.

Klik på knappen herunder for at kontakte os ved at indsende en formular. Hav dit NemID/MitID klar.

Få vejledning om rettigheder

Behandling i udlandet

Få vejledning til om du evt. kan få betalt behandling i udlandet.

Klik på knappen herunder for at kontakte os ved at indsende en formular. Hav dit NemID/MitID klar.

Få vejledning om behandling i udlandet

Behandling i Danmark som EU borger

Få vejledning til om du kan komme til Danmark og få behandling, hvis du enten bor i et andet land og/eller er EU-borger.

Klik på knappen herunder for at kontakte os ved at indsende en formular. Hav dit NemID/MitID klar.

Få vejledning om behandling i Danmark

Fritaget fra digital post eller problemer med at udfylde formularen

Hvis du ikke har NemID eller hvis du har brug for hjælp til at udfylde formularen, kan du ringe på telefon 78 41 04 44.

Telefonen har åben alle hverdage kl. 10.00-12.00.

Som pårørende kan du logge ind med dit eget MitID/NemID og udfylde formularen på vegne af en anden.

Det sker når du kontakter Patientkontoret

Sådan foregår processen, når du vil kontakte patientkontoret:

  1. Du indsender et spørgsmål
  2. Du får et kø-nummer
  3. Vi ser på din sag, når det er din tur i køen
  4. Vi ringer til dig

Om Kø-numre

Hvis du har oprettet en henvendelse om billeddiagnostisk undersøgelse (fx. en scanning eller en røntgenundersøgelse), ringer vi til dig hurtigst muligt. 

Vi opdaterer kø-numre hver mandag. Når vi opdaterer kø-numrene tager vi højde for f.eks. ferie. Derfor kan antallet af kø-numre være forskelligt fra uge til uge. Vi ringer til dig, så hurtigt vi kan.

Aktuelle Kø-numre

OBS: Lige nu har vi mange henvendelser. Du kan forvente, at vi senest kontakter dig indenfor 1-2 uger. Du kan se nedenfor, hvilken uge vi forventer at kontakte dig. Omkring ferie- og helligdage kan der forekomme længere svartider.
Uge 13: 73.987-75.287
Uge 14: 75.288-75.603
Uge 15: 75.604-76.624
Uge 16: 76.625-77.975
Uge 17: 77.976-79.325

 

 

 

Om Patientkontoret

Patientkontoret kan hjælpe med eller vejlede om

  • Sundhedsvæsenets ydelser og patienters rettigheder
  • Ventetider og valg af andet offentligt eller privat hospital
  • Maksimale ventetider for kræftbehandling og visse hjertesygdomme
  • Klage, erstatning og udredning af misforståelser
  • Kørsel til og fra hospitalet (kun vejledning)

Hvem er vi

I Patientkontoret er vi 18 patientvejledere, som kan hjælpe patienter og pårørende, der har brug for råd og vejledning i deres møde med sundhedsvæsenet.

Vi er uafhængige af den øvrige sundhedsstab, når vi behandler sager.

Vi har tavshedspligt, og vi henvender os kun til fx hospitalsafdelinger, hvis du giver os lov.