Erstatning
Hvis du er kommet til skade i sundhedsvæsenet, kan du søge erstatning.
Prøv guiden fra Patienterstatningen: Bør du søge erstatning.
Klage over afgørelse
Hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen eller erstatningens størrelse, kan du klage til Ankenævnet for Patienterstatningen.
Når der sker noget, som ikke skulle være sket
Som patient eller pårørende har du tre muligheder, hvis du oplever, at der er sket noget ved dit møde med sundhedsvæsenet, som ikke skulle være sket:
- Du kan rapportere en utilsigtet hændelse
- Du kan klage
- Du kan søge erstatning
Klage over sundhedsvæsenet
Du kan klage over sundhedsfaglig behandling og brud på patientrettigheder.
Se hvad du kan klage over og hvordan på stpk.dk (Styrelsen for Patientklager).
Læs om klager over brud på patientrettigheder.
Kørsel
OBS: Efter 1. jan. 2025 kan du ikke længere klage til Styrelsen for Patientklager over regionens afgørelser om kørsel eller kørselsgodtgørelse.
Lokal dialog ved klage
Når du klager til Styrelsen for Patientklager over den sundhedsfaglige behandling, bliver du i klageskemaet tilbudt en dialog.
Læs om muligheder for lokal dialog, fx med afdelingsledelse, på stpk.dk.
Klage over tvang i psykiatrien
Klage over psykologer
Klager over psykologer uden for sundhedsvæsenet behandles af Psykolognævnet.
Læs om klager over psykologer uden for sundhedsvæsenet (Psykolognævnet).
Klager over serviceniveau i Region Midtjylland
Du kan fx klage over ventetiden i venteværelset, personalets opførsel, lokaleforhold, mad og rengøring.
Hospitaler m.v.
Du kan klage over:
- et af regionens hospitaler
- Psykiatrien
- den præhospitale indsats
Du kan klage digitalt ved at bruge formularen længere nede. Du får kopi af din klage i Digital Post.
Du kan også klage ved at skrive til ledelsen på det pågældende hospital eller til:
Region Midtjylland
Regionssekretariatet
Skottenborg 26
8800 Viborg
Praksissektoren
Hvis klagen vedrører:
- praktiserende læger, vagtlægeordning og speciallæger
- fysioterapeuter
- psykologer
- kiropraktorer
- fodterapeuter
skal den behandles af det samarbejdsudvalg, der er mellem regionen og behandlerens forening.
Du kan klage digitalt ved at bruge formularen længere nede. Du får kopi af din klage i Digital Post.
Du skal klage skriftligt til regionen. Du skal klage senest 6 uger efter, at det forhold, der giver anledning til klagen, er kommet til dit kendskab.